VLADA Andreja Plenkovića donijela je na današnjoj sjednici odluku o maksimalnoj maloprodajnoj cijeni benzina i dizela.

Ministar rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike Josip Aladrović jučer je rekao kako će se podignuti cijena minimalne plaće. Ona bi trebala tako iznositi 4250 kuna netto, a što će biti iskomunicirano prema javnosti kroz idućih petnaestak dana.

Zajednički nazivnik

Ove dvije odluke, iako se tiču odvojenih segmenata, imaju zajednički nazivnik, a to je činjenica da vlada gospodarske i socijalne probleme rješava preko realnog sektora.

Što se tiče cijene goriva, premijer Plenković je rekao kako se tako ograničava cijena benzina na 11.10 kuna po litri, a dizela na 11 kuna po litri, dodajući da vjeruje kako će distributeri izdržati te da je to odluka na korist “našeg gospodarstva i naših građana”.

Kako je Index pisao, nabavna cijena ima udjel od 30 do 35 posto, posebni porez oko 40 posto, dok PDV u strukturi cijene goriva ima udjel od dodatnih 20 posto. Trgovačka marža je između 5 i 10 posto.

Trošarine ostaju iste

Drugim riječima, kada litra goriva iznosi 11 kuna, vlada na trošarine uzima 4.4 kn i 2.2 kn za PDV, dok trgovac gorivom uzima 1.1 kn. 

Fiksiranjem cijene goriva, pojednostavljeno rečeno, vlada zabranjuje trgovcima da podižu cijene u skladu s kretanjima na svjetskim tržištima, dok sama trošarine nije spustila.

Vuković: Vladi je lakše fiksirati cijenu nego smanjiti trošarine

Kontaktirali smo ekonomskog analitičara Vuka Vukovića.

“Umjesto odluke da smanji trošarine, koje su najveće, one idu i do preko 60 posto, vlada ide na marže trgovaca, a marže tu ionako čine oko 10 posto ukupne cijene goriva. Nafta je na svjetskim burzama na oko 80 dolara, kad je pala, bila je ispod 20 dolara. Onda cijena litre goriva nije pala na pet ili šest kuna”, rekao je Vuković.

“Država većinu ubire sebi, problem je upravo u visokim trošarinama, ali vladi je lakše donijeti odluku o ovako nečemu nego smanjiti trošarine”, objasnio je.

Ograničenja cijena su isprobana u socijalističkim sustavima, to je promašeno

Govori da je općenito loše ograničavati cijenu.

“Zašto onda ne ograničiti cijenu nekretnina u Zagrebu koja isto skače? Tako se sve može ograničiti. Ali, to je isprobano u socijalističkim sustavima te su takve mjere uvijek bile promašene. Bilo je u prošlosti pokušaja i u Velikoj Britaniji i Sjedinjenim Američkim Državama i isto je bilo promašeno. Država ne može dopuštati da fiksira cijene, a pogotovo kad može smanjiti trošarine i tako riješiti dio problema”, istaknuo je Vuković.

Možemo očekivati otkaze

Pitamo ga može li se očekivati da se neke benzinske postaje zatvore.

“Moguće je, ne možda klasično zatvaranje poslovnica, koliko otkazi. Ne znam kako će reagirati vlasnici postaja, nisam još s nikim razgovarao o tome, ali sve je moguće. No, neće biti dobro nakon ovakvog poteza”, rekao je.

Ovome nije prethodila analiza

“Sve u svemu, radi se o neučinkovitim metodama, konkretno cijene se ne ograničavaju, to je očajnički potez, tome nije prethodila nikakva analiza, studija, nikakvo razmatranje o učincima. Vlada to rješava na loš način”, objasnio je.

Autor: M.M.