Jedno od obećanja HDZ-a na prošlim parlamentarnim izborima 2020., u sklopu programa Sigurna Hrvatska, bilo je otvaranje državnog internetskog booking portala po uzoru na Booking.com i Airbnb. Naravno, uz pregršt drugih obećanja, kao što su izgradnja Nacionalne dječje bolnice u Zagrebu ili osiguranje samodostatnosti u proizvodnji cjepiva revitalizacijom Imunološkog zavoda.

Foto : Screenshot

Prošle su točno dvije godine od pompozne najave državnog internetskog booking servisa, koji je trebao pomagati iznajmljivačima privatnog smještaja uz proviziju od 5 posto, a o projektu ni riječi.

Treba razumjeti kontekst vremena nastanka te ideje. Pandemija hara svijetom, uvode se lockdowni i epidemiološke mjere, ljudima se zabranjuje da izlaze iz kuće, a kamoli da putuju. Turizam, koji je osnova gospodarstva Hrvatske, bio je ugrožen. Time je bila ugrožena egzistencija stotina tisuća ljudi, sezonskih radnika i iznajmljivača.

Ljude je hvatala panika i trebalo je smisliti nekakvo obećanje da ih se smiri i da glasaju za HDZ na izborima. Koliko je to pametno, izvedivo i isplativo bilo je manje bitno, trebalo je predstaviti neku ideju koja će pokazati da se HDZ brine za iznajmljivače.

“To su populističke ideje i predstavljaju otvaranje Pandorine kutije. Što ako sutra netko predloži da se otvori državna trgovina? Takve ideje nisu u skladu s onima da se smanji uloga države u ekonomskom životu”, komentirao je tom prilikom za Index financijski stručnjak Andrej Grubišić.

Nekoliko mjeseci kasnije u Zagrebu je otvorena i državna trgovina hrane “Kuća hrvatske hrane – Crotaste”, ali zadržimo se na temi državnog booking portala.

Izborno obećanje HDZ-a je otkazano. Srećom

Na upit poslan vladi o tome u kojoj je fazi izrada državnog booking portala, dobili smo dosta štur odgovor. Naravno, inovativnu ideju opravdavaju okolnostima 2020., točnije pandemijom covida-19 .

“S obzirom na trendove u svijetu turizma te značajnom utjecaju pandemije COVID-19 na industriju putovanja, Vlada Republike Hrvatske i Ministarstvo turizma i sporta su tijekom posljednje dvije godine fokus stavljali na jačanje stabilnosti i otpornosti turističkog sektora u Hrvatskoj”, jasno je u  odgovoru za neuspjeh okrivljena panika zbog pandemije.

>> HDZ najavljuje: Pokrenut ćemo portal za booking i zaposliti 20.000 ljudi

“Zahvaljujući brojnim mjerama, prilagodbi te pripremljenosti svih dionika u turizmu i povezanim djelatnostima, Hrvatska je tijekom posljednje dvije godine ostvarila iznimne rezultate. Naime, u 2021. godini, Hrvatska je od svih zemalja Europske unije u vidu turističkog prometa zabilježila rezultate najbliže onima iz 2019. godine”, stoji dalje u odgovoru.

“Nadalje, s obzirom na sve izraženiju digitalizaciju poslovnih procesa u turizmu te promotivne aktivnosti, Ministarstvo turizma i sporta kroz sve svoje programe, projekte i izradu strateških dokumenata, fokus osim na održivom razvoju stavlja i na digitalnu tranziciju javnog i privatnog turističkog sektora s ciljem prilagodbe i jačanja prisutnosti hrvatske turističke ponude u digitalnom svijetu, efikasnijeg poslovanja i komunikacije unutar turističkog sustava te u konačnici kvalitetnije povezanosti s potencijalnim korisnicima turističkih usluga”, nastavljaju opravdavati samu ideju.

Ali u konačnici smo dobili odgovor koji glasi:

“Trendovi u turizmu se iznimno brzo mijenjaju te stoga projekt koji spominjete nije započet, odnosno resursi su se preusmjerili na stabilnost i jačanje otpornosti sektora, a iz čega su proizašli dosadašnji uspješni rezultati i spremnost turističkog sustava.”

Istina, odgovor je mogao biti puno kraći. Jednostavno “ne” bilo bi sasvim dovoljno, ali treba opravdati izbornu laž HDZ-a pa se hvaliti rezultatima koji su najmanje odgovornost vlade i HDZ-a. Od državnog booking portala ipak neće biti ništa, a sredstva koja su planirana za njegovu izradu preusmjerena su na “stabilnost i jačanje otpornosti sektora” iako nije specificirano na što točno.

Neke planove je bolje ne ostvarivati

Dio programa Sigurna Hrvatska, s kojim je HDZ izašao na izbore, u kojem se nalazio plan otvaranja državnog booking portala zove se “Ekonomska suverenost”. Slične fraze bile su popularne 2020. pa je HDZ odlučio iskoristiti duh vremena i formulirati program da odgovara tadašnjim društvenim strahovima.

“Ekonomska suverenost”, “poljoprivredna samodostatnost”, “energetska samodostatnost”,  “samostalnost”, “održivi turizam”…, izborni program HDZ-a Sigurna Hrvatska pun je tih fraza.

U konačnici građani Hrvatske mogu biti sretni što je HDZ lagao u svom programu i nije ispunio obećanje o uspostavi državnog booking portala. Slični projekti su doživjeli fijasko. Jedan od projekata je i webshop, odnosno internetska tržnica poljoprivrednih proizvoda, koju je dalo izraditi Ministarstvo poljoprivrede, inovativnog imena Tržnica.hr. Podignuta je u lipnju 2020., a do kraja 2021. imala je 500 registriranih kupaca.

Autor : redakcija hr-vjesnik