Važno je da s nastavom modela C krenemo u sredinama gdje je nije bilo, kao u Zagrebu gdje je do sada skupljeno 15 prijava ili u Rijeci gdje je došlo do prekida i gdje je skupljeno sedam prijava, pa će nastava početi početkom novembra, rečeno je na seminaru za učitelj(ic)e nastave srpskog jezika po modelu C.

Foto: hr-vjesnik

U prostorijama “Prosvjete” u Zagrebu 16. oktobra održan je NTC seminar za učitelj(ic)e nastave srpskog jezika po modelu C na kojem je bilo riječi o novim metodama nastave i obrazovanja, s obzirom na regresivne trendove mlađih generacija.

– Cilj seminara bio je da pokažemo učiteljima da postoje nove metode nastave jer smo s ovim sadašnjim došli u slepu ulicu. Današnja deca ne mogu da sede na času u školi, ne mogu da uče duže od deset minuta, imaju manjak koncentracije; odnosno imaju hiperpažnju. Mi stariji možemo da učimo sat-dva, deca ne mogu. Svaka nova generacija učenika ima sve slabije sposobnosti, šta će biti s njima za 15 godina ako ostavimo iste metode nastave i učenja koje moraju da se menjaju – upitao je voditelj seminara i programa, Ranko Rajović koji predaje na fakultetu u Kopru i uključen je u brojne evropske projekte u ovoj domeni.

– Od deset danas najtraženijih zanimanja u svetu devet nije postojalo pre deset godina. Mi spremamo decu za zanimanja koja još ne postoje. Zato moramo da naučimo decu da misle. Kako deca počinju da misle pre škole, moramo početi s obrazovnim programima u vrtiću ne bi li spremili decu za budućnost. Zemlje istočne Azija su sve bolje na testovima znanja, dok mi u Evropi stagniramo i zato je naš prioritet da učimo decu da misle, a ne da uče napamet.

Igrajući video igre, naša deca stiču doživotno smanjenje kognitivnih sposobnosti, a prema istraživanju provedenom među 800 učitelja, svaka naredna generacija učenika je malo slabija od prethodne. Slabija je u motoričkim smislu, smanjena imje pažnja, rečnik je siromašniji, a slabije je i opšte znanje – rekao je i kao primjer naveo da po jednom istraživanju, provedenom u slovenskom Kranju, 60 posto djece ne može da skoči unazad ili da napravi ispravan čučanj.

U uvodnom obraćanju generalni sekretar Prosvjete Slobodan Živković ukazao je na neodgovornost ljudi koji su do prije nekoliko godina vodili “Prosvjetu” jer se nisu posvetili prosvjetnom segmentu rada u srpskoj zajednici.

– Imali smo sreću da da se u trenutku kad smo započeli mandat u institucije koje se bave obrazovanjem došli ljudi koji su iz manjinskog obrazovanja i razumiju probleme. Osim toga, izuzetno je važno da s nastavom modela C krenemo u sredinama gdje je nije bilo, kao u Zagrebu gdje je do sada skupljeno 15 prijava ili u Rijeci gdje je došlo do prekida i gdje je skupljeno sedam prijava, pa će nastava početi početkom novembra – rekao je Živković.

Šef uprave za manjinsko obrazovanje u Ministarstvu znanosti i obrazovanja Nandor Čapo naglasio je da su prosvjetni radnici manjinske nastave po modelu C podnijeli najveći teret u razdoblju korone zbog on-line nastave i izrazio očekivanje da će se nastava uživo u ovoj školskoj godini normalno odvijati.

– Djeca iz redova nacionalnih manjina u hrvatskim školama uče hrvatski jezik; neki od njih dosta dobro govore materinski jezik i barataju pismom i kulturom, ali su se neki utopili u društvo u kojem se nalaze i njih moramo ponovo vratiti u okrilje zajednice. Upravo radi očuvanja identiteta treba biti proaktivan na terenu uz isticanje izazova koji stoje pred svakom od nacionalnih manjina, a sve to uz podršku Ministarstva. Manjinski predstavnici trebali bi poticati mlade da upisuju smjerove koji će dati dovoljan broj nastavnika kako bi nastavne modele predavale stručne osobe koje govore srpski i znaju ćirilicu – rekao je Čapo i naglasio značenje novih zanimljivih nastavnih metoda koje će zainteresirati mlade generacije.

Prisutnima su se obratili i Natalija Koprenica iz Agencije za odgoj i obrazovanje koje je poželjela uspješan rad i nastavak dobre suradnje s učiteljima na terenu te Milica Vučković iz ambasade Srbije u Zagrebu.

– Vi ste oni koji vašoj deci utemeljuju znanja čineći sve da oni sutra postanu čuvari identiteta i pisma jednog narod – rekla je Milica Vučković.

Maja Matić iz Centra za obrazovanje “Prosvjete”, koja je organizirala seminar, rekla nam je da je program prošao na natječaju Ministarstva koje je prepoznalo važnost događaja.

– Ministarstvo je odobrilo projekt i financijski ga podržalo. Na seminaru smo upoznati s programima psihologije razvoja djeteta koji učitelju pomažu da od najranije dobi djecu potiču na učenje i stvore im sredinu da postignu bolje rezultate. Prvi put imali smo 2019. trodnevni seminar u Vukovaru; lani je seminar odobren, ali je odgođen zbog korone. Ove godine imamo novi početak u novoj dvorani, a planiramo da u prvoj polovini 2022. organiziramo još dva programa kako bi svi učitelji dobili licence – rekla je Maja Matić i dodala da seminar prati 20 osoba, od čega 17 učiteljica i tri učitelja iz Like, Korduna, Banije, Zapadne Slavonije i Podravine.

Za dojmove smo pitali i jednu od učesnica, Valentinu Vukadinović iz Vrbovskog.

– Osim što smo uz puno prakse stekli nova znanja, cijenim druženje i komunikaciju te razmjenu ideja s kolegama s kojima od ranije imam dogovorenu suradnju – rekla nam je.

Autor: M.M.